Monday 5 April 2021

Emas Duit Tanpa Sempadan

Emas tetap berharga sekalipun dalam situasi peperangan dan krisis politik. Emas juga adalah duit tanpa sempadan masa dan negara.


Kita ambil contoh sewaktu peperangan yang panjang antara Vietnam dengan Amerika Syarikat dulu, ramai rakyat Veitnam terpaksa lari untuk menyelamatkan diri ke negara-negara jiran termasuk Malaysia. Ramai dari mereka yang sempat menukarkan harta mereka kepada kepingan-kepingan emas yang dikenali sebagai Vietnam Kim Thant (lihat dalam gambar di bawah).

Emas Vietnam atau dikenali sebagai Kim Thanh

Emas Kim Thant merupakan kepingan emas yang nipis dan mudah lentur untuk disorokkan di dalam jahitan baju-baju mereka. Dengan emas inilah mereka memulakan kehidupan baru di negara yang mereka pergi dengan menjual emas mereka kepada penduduk tempatan.


Dari kisah kejadian sebenar ini, kita boleh nampak fungsi emas sebagai duit tanpa sempadan. Ianya mudah dibawa kemana-mana dan mudah dicairkan semula bila diperlukan. Kita tidak mengharapkan peperangan akan berlaku di negara kita, menjadikan emas sebahagian dari aset simpanan kita adalah sesuatu yang sangat baik. Andai nanti dalam keadaan ketidaktentuan politik dan ekonomi, emas simpanan kita dapat membantu kita membeli keperluan harian. Insyaallah.


Anda ingin mula menyimpan emas tapi tiada budget yang banyak? Kini, semua orang boleh simpan emas dengan Gold Accumulation Program (GAP) dari Public Gold. Hubungi saya untuk saya bantu anda mendaftar akaun GAP atau klik disini untuk mendaftar sendiri.


Rekayasi dari #BukuWangEmas

No comments:

Post a Comment

Tips Pelaburan Silver

Seperti sedia maklum, PG juga memberi peluang anda menyimpan dan melabur silver/perak. Ini panduan ringkas kalau nak melabur dalam silver: (...