Monday 22 March 2021

Dinar Kelantan

Pada tahun 2010, Kerajaan Kelantan ketika itu melancarkan Dinar Kelantan yang ditempah khas dari World Islamic Mint (WIM) Dubai. Kerajaan Kelantan pada ketika itu berhasrat untuk menjadikan dinar kelantan tersebut sebagai Mata Wang Syariah dengan hasrat mengembalikan fungsi emas sebagai medium transaksi seperti zaman Rasulullah SAW dan zaman-zaman kerajaan Islam terdahulu.

Dinar Kelantan yang dilancarkan oleh Kerajaan Kelantan pada tahun 2010.

Apabila ianya diisytihar sebagai 'mata wang' oleh kerajaan Kelantan ketika itu, perkara tersebut menjadi kontroversi besar dengan Kerajaan Persekutuan hinggakan mereka ingin mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri Kelantan kerana mata wang adalah di luar bidang kuasa kerajaan negeri. Oleh sebab itu, hasrat kerajaan negeri Kelantan terbantut di situ sahaja.
Namun itu bila kita ceritakan tentang isu mencipta 'mata wang' baru. Mengumpul dinar emas atau emas umumnya sebagai simpanan & pelaburan masa depan adalah suatu perkara yang berbeza. Walaupun dinar emas anda tidak 'laku' sebagai mata wang secara umumnya, namun nilainya sebagai aset berharga untuk simpanan dan pelaburan tetap kekal.


Dinar Public Gold (4.25gram) berketulenan 9.99%

Nak buka akaun simpanan emas patuh shariah serendah RM100? Kumpul sikit-sikit gram emas anda dan boleh keluarkan emas fizikal? Boleh hubungi saya atau daftar sendiri disini.

No comments:

Post a Comment

Tips Pelaburan Silver

Seperti sedia maklum, PG juga memberi peluang anda menyimpan dan melabur silver/perak. Ini panduan ringkas kalau nak melabur dalam silver: (...